طراحی نقشه ساختمان مسکونی + استعلام هزینه و قیمت

طراحی نقشه ساختمان مسکونی | هزینه و قیمت طراحی نقشه ساختمان با بهترین پلان ها
راهنمای مطالعه

طراحی نقشه ساختمان مسکونی اولین و مهم‌ترین قدم برای ساخت یک ساختمان محسوب می‌شود که توسط معماران متخصص انجام می‌گیرد. در این مرحله تمامی اقدامات لازم برای ساخت یک ساختمان با نشانه‌ها و زبان اختصاصی بر روی کاغذ آورده می‌شود.

در این مطلب از مجله کات کن تصمیم داریم در رابطه با نقشه ساختمان مسکونی صحبت کنیم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

نقشه معماری چیست؟

نقشه معماری، ترسیمی دقیق و گویا از یک بنا است که توسط معماران و طراحان نما ساختمان تهیه می‌شود و جزئیات مختلف آن را به طور کامل و مشخص به نمایش می‌گذارد.

این نقشه‌ها که در زبان تخصصی معماری به آنها “پلان” نیز گفته می‌شود، در واقع زبان مشترکی بین معماران، مهندسان، سازندگان و سایر دست‌اندرکاران پروژه ساختمانی هستند و نقشی اساسی در برقراری هماهنگی و اجرای صحیح مراحل ساخت و ساز ایفا می‌کنند.

مشاوره، طراحی و اجرای نمای فلزی

همه چیز در مورد پلان ساختمان مسکونی

پلان ساختمان نقشه‌ای دقیق از طبقات مختلف یک خانه یا آپارتمان است که چیدمان فضاهای مختلف  مانند اتاق‌ها، پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و راهروها را به طور کامل نشان می‌دهد.

از این نقشه به عنوان راهنمایی برای ساخت ساختمان و دریافت مجوزهای لازم استفاده می‌شود. علاوه بر این در با استفاده از پلان می‌توان چیدمان مبلمان، دکوراسیون و تجهیزات را به درستی انجام داد و از حداکثر فضای موجود استفاده کرد. همچنین پلان به عنوان سندی معتبر در هنگام خرید و فروش خانه یا آپارتمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای طراحی پلان ساختمان ابتدا اطلاعات لازم اخذ می‌شود. سپس به صورت دستی یا با استفاده از نرم افزارهای معماری ایده اولیه تنظیم می‌شود.‌ طرح اولیه برای دریافت تایید به کارفرما ارائه‌ داده شده و در صورت تایید نقشه نهایی تنظیم می‌شود.‌

طراحی نقشه ساختمان

نکات مهم در طراحی نقشه ساختمان

در هنگام طراحی نقشه ساختمان مسکونی ضروری است به یک سری نکات توجه داشته باشید. از مهم‌ترین این نکات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

توجه به نورگیری

نورگیری، فاکتوری مهم در طراحی نقشه ساختمان مسکونی است که نقشی اساسی در سلامتی، روحیه و زیبایی فضای داخلی ایفا می‌کند. نور طبیعی خورشید، نه تنها فضایی روشن و دلنشین را به ارمغان می‌آورد، بلکه  مصرف برق را نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

در طراحی نقشه، باید با جهت‌گیری صحیح ساختمان، استفاده از پنجره‌های بزرگ و مناسب در نمای ساختمان مسکونی، جانمایی پلان و به کارگیری سایه‌بان‌ها، از نور طبیعی خورشید به بهترین نحو بهره برد. همچنین، انتخاب مصالحی که نور را به خوبی منعکس می‌کنند، مانند رنگ‌های روشن، می‌تواند به روشن‌تر شدن فضای داخلی ساختمان کمک کند.

تهویه مناسب

تهویه مناسب، از دیگر فاکتورهای مهم در نقشه ساختمان مسکونی محسوب می‌شود. تنفس سالم و تصفیه هوای داخل، نقشی حیاتی در سلامتی و آسایش ساکنین ایفا می‌کند. با جهت‌گیری ساختمان، جانمایی پنجره، استفاده از هواکش و ایجاد فضای باز می‌توان جریان هوا را به طور طبیعی در فضا به گردش درآورد و از تهویه مطبوع بدون نیاز به مصرف انرژی اضافی بهره برد.

لکه‌گذاری در طراحی پلان ساختمان

لکه‌گذاری در طراحی پلان ساختمان، به معنای جانمایی اولیه و حدودی فضاهای مختلف مانند اتاق‌ها، پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و … در پلان است. این کار که در ابتدای فرآیند طراحی انجام می‌شود، نقش‌نما و چارچوبی برای شکل‌گیری پلان نهایی ارائه می‌دهد.

در لکه‌گذاری، معمار با در نظر گرفتن نیازها، ابعاد زمین، ضوابط و مقررات  و همچنین مسائل اقلیمی و جهت‌گیری ساختمان ، فضاهای مختلف را در پلان قرار می‌دهد. هدف از این کار، ایجاد فضایی کارآمد، زیبا و متناسب با نیازهای ساکنین است.

لکه‌گذاری در طراحی پلان ساختمان به طور کلی به دو دسته شمالی و جنوبی  تقسیم می‌شود. در لکه‌گذاری شمالی، فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب‌ها در ضلع شمالی و فضاهای عمومی مانند پذیرایی و آشپزخانه در ضلع جنوبی قرار می‌گیرند تا از نور خورشید به بهترین نحو استفاده شود. در لکه‌گذاری جنوبی، عکس این قضیه صادق است.

طراحی نقشه ساختمان

طراحی نقشه ساختمان بر اساس موقعیت جغرافیایی

طراحی نقشه ساختمان با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، امری ضروری برای خلق فضایی کارآمد، زیبا و سازگار با اقلیم  محسوب می‌شود. هر منطقه دارای شرایط آب و هوایی خاص خود است که بر عواملی مانند نورگیری، تهویه، گرمایش و سرمایش ساختمان تاثیرگذار است.

با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی، می‌توان از منابع طبیعی به بهترین نحو استفاده کرد و مصرف انرژی  را به طور قابل توجهی کاهش داد. به عنوان مثال، در مناطق گرمسیر، می‌توان از سایه‌بان‌ها، پاسیوها و مصالح عایق  برای جلوگیری از ورود گرمای خورشید به داخل ساختمان استفاده کرد. همچنین، در مناطق سردسیر، می‌توان از جهت‌گیری صحیح ساختمان، استفاده از پنجره‌های دوجداره و عایق‌بندی مناسب برای حفظ گرمای داخل ساختمان بهره برد.

لازم است بدانید توجه به بادهای غالب منطقه نیز در طراحی نقشه ساختمان حائز اهمیت است. می‌توان با جانمایی صحیح فضاها و استفاده از بادگیرها، از بادهای مزاحم جلوگیری و از تهویه طبیعی ساختمان در فصول گرم سال استفاده کرد.

نقشه‌کشی ساختمان‌های مسکونی دوخوابه و سه خوابه

نقشه‌کشی ساختمان‌های مسکونی دوخوابه و سه خوابه، فرآیندی پیچیده و دقیق است که نیازمند توجه به  استانداردها، فضاها و الزامات متعدد می‌باشد. یک نقشه خوب نه تنها باید کارآمد و زیبا باشد، بلکه باید نیازهای ساکنین را نیز به طور کامل برآورده کند.

آپارتمان‌ها و ساختمان‌های دوخوابه با متراژ 70 تا 120 مترمربع و دو اتاق خواب، متمایز از آپارتمان‌های سه خوابه با متراژ 100 تا 150 مترمربع و سه اتاق خواب هستند. در آپارتمان‌های سه خوابه، فضای نشیمن به دلیل وجود اتاق اضافی، بزرگ‌تر است. هردو نوع آپارتمان می‌توانند شامل امکاناتی مانند حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، بالکن و انباری باشند.

ابعاد استاندارد اتاق‌ها، نورگیری، تهویه، دسترسی آسان و ایمنی، از جمله الزامات طراحی این آپارتمان‌ها هستند. حمام و سرویس بهداشتی باید از نظر بهداشتی و عملکردی در شرایط مطلوب باشند و آشپزخانه فضایی کامل برای پخت و پز و صرف غذا در نظر گرفته شود.‌

طراحی نقشه ساختمان مسکونی

هزینه طراحی نقشه ساختمان مسکونی

هزینه طراحی نقشه ساختمان مسکونی را فاکتورهای مختلفی مشخص می‌کند. از مهم‌ترین این فاکتورها می‌توانیم به متراژ و پیچیدگی پلان، نوع و تعداد نقشه‌های مورد نیاز، محل پروژه، کاربری ساختمان و همچنین سابقه و رزومه مهندس معمار مشخص می‌کند. توجه داشته باشید که هرچه متراژ و تعداد طبقات ساختمان بیشتر باشد، به طبع آن، کار طراحی نیز حجیم‌تر و زمان‌برتر خواهد بود و به تبع آن هزینه طراحی نقشه ساختمان نیز افزایش می‌یابد. همچنین، پلان‌های پیچیده با هندسه‌های غیرمنظم و فضاهای خاص، نیازمند صرف زمان و دقت بیشتری برای طراحی هستند و در نتیجه، هزینه بالاتری را به دنبال خواهند داشت.

علت اهمیت طراحی نقشه استاندارد و حرفه‌ای برای ساختمان

طراحی نقشه استاندارد و حرفه‌ای برای ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است و نقشی کلیدی در کیفیت، ایمنی و کارایی بنا ایفا می‌کند. نقشه‌های ساختمانی، نقشه راه مهندسان و سازندگان برای اجرای صحیح مراحل ساخت و ساز هستند. نقشه‌های استاندارد و حرفه‌ای با لحاظ کردن دقیق ضوابط و مقررات ملی ساختمان، الزامات ایمنی و اصول مهندسی، از بروز مشکلات سازه‌ای و خطرات جانی و مالی در حین و پس از اتمام ساخت جلوگیری می‌کنند. این امر به ویژه در مناطق زلزله‌خیز و برای ساختمان‌های مرتفع اهمیت بسزایی دارد. یک نقشه استاندارد و حرفه‌ای، فضایی را طراحی می‌کند که به لحاظ عملکردی کارآمد و برای ساکنین یا استفاده‌کنندگان از بنا، مطلوب باشد. چیدمان فضاها، ابعاد و اندازه‌ها، دسترسی‌ها، نورگیری، تهویه، و سایر المان‌های طراحی، باید با دقت و ظرافت در نظر گرفته شوند تا ضمن برآورده کردن نیازهای ساکنین، از حداکثر استفاده از فضا و آسایش و رفاه نیز اطمینان حاصل شود. علاوه بر این، نقشه‌های استاندارد و حرفه‌ای، مبنای دقیقی برای برآورد هزینه‌ها، صدور مجوزها، و انجام سایر مراحل اداری مرتبط با ساخت و ساز هستند.

طراحی نقشه ساختمان مسکونی دو طبقه

بهترین طراحی و اجرای انواع نقشه ساختمان مسکونی

اگر به دنبال یک تیم حرفه‌ای و کاربلد از معماران و ساختمان‌سازان ایرانی هستید تا بهترین خدمات را در قبال دریافت هزینه‌ای مناسب در اختیار شما عزیزان قرار دهند، متخصصان مجموعه کات کن بهترین گزینه برای شما عزیزان خواهند بود. تجربه بالای متخصصان این مجموعه در ارائه خدمات باعث شده تا در زمینه کاری خود بسیار موفق عمل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات از این متخصصان کافی است با کات کن تماس حاصل کنید.

برای امتیازدهی کلیک کنید.
[Total: 0 Average: 0]

سوالات متدوال

هزینه طراحی نقشه ساختمان چقدر است؟

قیمت طراحی پلان و نقشه ساختمان با توجه به متراژ، کاربری، تعداد طبقات ،مصالح مورد نظر، موقعیت مکانی پروژه و… متفاوت می باشد، برای استعلام دقیق با کارشناسان ما در کات کن تماس حاصل نمایید.

کات کن طراحی نقشه ساختمانی را ارائه میدهد؟

بله، مهندسین معمار رسمی کات کن آماده ارائه خدمات طراحی صفر تا صد نقشه ساختمان شما می باشند.

برچسب ها :

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

هرچیزی که نیاز دارید بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمای ساختمان با پوشش فلز

استفاده از تکنولوژی پانچ در نمای ساختمان

نمای ساختمان با پوشش استرچ متال